DROGINFORMATIONSANNONSER SÄNDS FRÅN STORA TV-KANALER
En ny serie med infoannonser om droginformation från Stiftelsen för en Drogfri värld visades i tv med effektiva budskap och har visats på tolv nationella kabelstationer, däribland VH1, MTV, FUSE, G4 och BET. Annonserna visar i dokumentärdrama-stil hur tonåringar faller offer för drogmyter, och vilken inverkan missbruk har på deras liv.
De skapades av regissören Gary Ravenscroft tillsammans med författaren Christopher Smith. Resultatet blev framställningar i högt tempo som skingrar vanliga missuppfattningar om droger samt uppmanar ungdomar att ta reda på sanningen. Dessa 30-sekundersvideor hänvisar tittare till stiftelsens webbsajt – drugfreeworld.org – där droghäftena kan läsas online, laddas ner eller beställas gratis. De första fyra av serien på 16 videor släpptes förra hösten och har redan belönats med utmärkelserna Addy och Telly för förträfflighet i kreativitet och utförande, liksom för bästa infoannonskampanj.
Dessa annonsers verklighetstrogna stil kan också vara en fängslande introduktion till vilken presentation av droginformation som helst. ”De visar vad droger kan göra med en person, och med deras vänner och familj”, sa Ravenscroft. ”Vi försöker få ungdomar att förstå att de måste skaffa sig verklig information om droger, och det på ett sätt som de tycker har med deras liv att göra.”
Det är livsviktigt att höja medvetenheten om vilka farorna med alla slags droger är, inklusive dem som inte anses vara ”gatudroger”. Eftersom många ungdomar tror att läkemedel är ”säkra”, är missbruket av dessa medel nu på uppgång. En studie som nyligen publicerades av University of California i San Diego fann att under de sista 20 åren ökade procentandelen dödsfall som tillskrivs missbruk av receptbelagda och receptfria mediciner med 3 200 %. Därför är stiftelsens droginformation och förebyggande program också tillämpliga när det handlar om missbruk av receptbelagda medel.
För att ta reda på mer, beställ UTAN KOSTNAD informationssatsen Sanningen om droger